Wat is het Business Model Canvas?
Het business model Canvas is een krachtige tool om jouw business model op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen, onder de loep te nemen en communiceerbaar te maken. Deze tool is ontwikkeld door Alexander Osterwalder & Yves Pigneur. Zie ook hun boek: Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers.
Waarom zou je het Business Model Canvas gebruiken?
- Meer focus op zaken die cruciaal zijn om succesvoller te worden.
- De waarde propositie waarmee je in het verleden succesvol bent geweest, is niet onderscheidend meer.
- De markt vraagt om vernieuwing en verandering en je weet niet precies waar je moet beginnen, of wat de consequenties zijn van je interventies.
- Je wilt het ondernemerschap binnen het bedrijf een stevige impuls geven.
- Je wilt vernieuwing zoals nieuwe verkoop- of distributiekanalenkanalen aanboren, partnerships onderzoeken, de bedrijfsvoering onder de lopen nemen.
Als je het model effectief doorvoert en gebruikt kun je meer dan 10 – 15% meer omzet generen in zes maanden tijd.
Hoe onderscheidend is the Business Model Canvas?
- In plaats van een dik boekwerk van je businessplan te maken, dat niet altijd, voor iedereen in de organisatie begrijpelijk is, breng je in één overzicht visueel in kaart welke onderdelen in je bedrijf essentieel zijn om (nog) succesvoller te zijn.
- Als je samen, als leiding van het bedrijf, met interne of externe sleutelpersonen, vanuit verschillende disciplines (financieel, HRM, enz.) wilt sparren, hoef je geen MBA te hebben om effectief samen te werken. Je kunt snel en visueel in kaart brengen welke onderdelen van het bedrijf essentieel zijn om succesvoller te worden, welke onderdelen verbeterd moeten worden en welke vernieuwingen of innovaties nodig zijn.
- Je kunt daarbij creatief op zoek gaan naar andere aanvullende bronnen van inkomsten.
- Door een transparant rekenmodel achter de canvas te houden, kun je daadwerkelijk, relatief snel, uitrekenen wat elke keuze aan investering kost en wat deze investering oplevert. Zo combineer je het creatieve aspect met een financiële onderbouwing om een afgewogen keuze te maken.
- Door gezamenlijk het business- en verdienmodel van je bedrijf onder de loep te nemen, kanaliseer je de creativiteit in het bedrijf en creëer je draagvlak om effectief te veranderen en te vernieuwen.
- Het combineert een grondige, diepgaande aanpak, zonder je in de details te verliezen. Je blijft zicht houden op de onderlinge afhankelijkheid van de essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering.
Hoe ziet het Business Model Canvas eruit?
Alle negen onderdelen van de bedrijfsvoering, die essentieel zijn om succesvol te zijn, worden op een overzichtelijke en visueel aantrekkelijke manier in kaart gebracht.
Hiernaast zie je een voorbeeld van een leeg canvas uit het boek Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers and Challengers.
Download The Business Model Canvas
De 9 onderdelen van het Business Model Canvas
1. Customer Segments
- Welke specifieke klanten(groepen) wil je bedienen? Wat zijn de behoeften van deze klanten(groepen)?
2. Value Proposition
- Welke onderscheidende waarde bied je? Welke problemen help je oplossen? Dit kunnen zowel de huidige als de toekomstige behoeftes zijn. Waarom zouden deze klanten zaken met jou moeten doen (en niet met iemand anders?)
3. Customer Relationships
- Hoe onderhoud je de contacten met de verschillende klantensegmenten? Op welke manier wil elk aspecifiek klantensegment dat jij contact met hen onderhoudt. Welke manier is voor elk segment de juiste en meest rendabele?
4. Channels
- Hoe worden klanten(groepen) op de hoogte gehouden van ons aanbod? Op welke manier ervaren zij onze waarde propositie het beste? Op welke manier kunnen zij ons aanbod kopen en verkrijgen?
5. Revenue Streams
- Waar verdienen wij nu ons geld mee? En in de toekomst? Hoe kunnen wij aanvullende bronnen van inkomsten ontwikkelen?
6. Key Resources
- Welke hulpbronnen heb je nodig om je waarde propositie te creëren? Voor je distributie? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen?
7. Key Activities
- Welke kernactiviteiten zijn essentieel om je waarde propositie te creëren of te versterken? Om de klantenrelaties te onderhouden? Om nieuwe klanten te krijgen?
8. Partners
- Welke partnerships zijn essentieel om ons aanbod te maken of te co-creëren? Welke partners zijn cruciaal om nog succesvoller te zijn?
9. Cost Structure
- Welke kosten zijn essentieel om jouw business model te laten functioneren? Welke hulpbronnen en kernactiviteiten zijn het meest kostbaar? Welke kosten zijn vast, welke zijn variabel?
Tot slot
Het model biedt de mogelijkheid om resultaatgericht, met de leiding en sleutelpersonen van het bedrijf, vanuit verschillende disciplines je business model te vernieuwen.
Het business model Canvas combineert op een unieke manier de visionaire ‘heisessie’, met brainstormen vanuit verschillende disciplines en een actiegerichte ‘hands-on’ aanpak.
Een unieke combinatie van innovatie door een combinatie van creativiteit, inventiviteit en financiële onderbouwing van deze vernieuwing
Wil jij de kracht van het Business Model Canvas ervaren?
Tijdens onze inspiratie bijeenkomsten kun je ervaren wat de toegevoegde waarde is van het Business Model Canvas.
Je brengt zelf, aan de hand van het model, een paar onderdelen van jouw bedrijf in kaart, dit laat jou de kracht van het rekenmodel achter de canvas zien en ervaren.
Deze bijeenkomsten worden verzorgd samen met Jelle Bartels; expert op het gebied van Business Model Generation.
Stuur een mail:marvin@essentialbi.nl